Pagini

joi, 26 mai 2016

Reclama reclamelor

   Cum o puzderie de reclame vin să ne capteze atenţia din toate direcţiile, pierzîndu-ne o parte considerabilă a timpului, eu m-am gîndit să fac una şi bună, una concentrată, care să reprezinte esenţa întregului mesajul publicitar şi să încorporeze toate reclamele într-o reclamă scurtă şi eficientă. Iată deci la ce am ajuns urmărind eficienţa în exprimarea mesajului tuturor reclamelor:

- Părul tau are o culoare urîtă, dar o poţi schimba cumpărînd vopsele noastre pentru păr. Părul tău este plin de mătreaţă; cumpără şampoanele noastre antimătreaţă.
- Eşti chel, iar dacă nu eşti, vei cheli; cumpără şamponul nostru împotriva căderii părului.
- Miroşi dezgustător, eşti de-a dreptul împuţit(ă), cumpără deodorantele şi parfumurile noastre.
- Viaţa ta este de căcat, eşti stresat, trist şi depresiv, fumează ţigările noastre şi bea alcoolul nostru ca să scapi de realitate. În starea ta naturală nu poţi să socializezi cu alţi oameni, de aceea noi îţi oferim mai mult alcool, ca să scapi de anxietate. Prietenii ştiu de ce.
- Bucătăria ta arată ca o cocină, este plină de germeni care ar putea să te omoare; bine ai face să cumperi produsele noastre de curăţat bucătăria. Baia ta este mizerabilă şi plină de germeni chiar mai periculoşi decît cei din bucătărie, dar poţi cumpăra produsele noastre pentru curăţarea băii.
- Ai dinţii galbeni  şi respiraţia urîtă, cumpără una din cele 100 de paste de dinţi.
- Eşti o fiinţă umană mizerabilă, din care curge sînge odată pe lună; avem pentru tine multe tampoane.
- Nu meriţi să fii iubit, viaţa ta este lipsită de valoare, ca să meriţi să fii iubit, îţi trebuie să cumperi o maşină şmecheră, un ceas sau un telefon de lux.
- Ca să fii acceptat şi respectat în grupul tău social, ai nevoie de nişte haine şi de nişte accesorii "de firmă". Altminteri nu faci nici doi bani.
- Eşti prea grasă, deci trebuie să cumperi serviciile şi aparatele noastre pentru slăbit.
- Hainele tale sînt mizerabile, avem mulţi detergenţi pentru tine.
- Casa ta este penibilă, este lipsită de facilităţi şi arată deplorabil, toţi oamenii rîd de casa ta, dar noi putem să rezolvăm asta vînzîndu-ţi vopsele şi mobilă de lux.
- Să găteşti mîncarea este o tortură, de aceea noi avem pentru tine variaţi roboţi pentru bucătărie.
- Trupul tău este plin de bacterii şi microbi, de care îţi este frică şi care te vor îmbolnăvi, cumpără săpunurile noastre antibacteriale.
- Vrei să ajungi vedetă? Bea Coca Cola. Uite cum vedetele beau Coca Cola şi îţi recomadă şi ţie. Dacă nu bei Coca Cola eşti plictisitor, eşti un nimeni.
- Pielea ta este plină de imperfecţiuni şi defecţiuni, cumpără deci multe creme şi multe loţiuni.
- Nu poţi să suporţi nici un fel de durere, decît să suporţi vreun disconfort mai bine cumperi medicamentele noastre care te vor mîntui de durere.
-  Este imposibil să fii fericită sau mulţumită doar fiind tu însăţi, nu poţi fi tu însăţi decît cumpărînd produsele şi serviciile noastre, fără de care eşti o creatură incompletă, mizerabilă, imperfectă şi defectă, trebuie să cumperi produsele şi serviciile noastre sau vei avea o viaţă plină de suferinţă.

   În timp ce acest mesaj uricios de hate speech se propagă cu viteza luminii şi cu cea a sunetului nu doar în ochii şi urechile noastre ci şi în ochii şi urechile copiilor, pătrunzînd în minţile lor necoapte şi lăsînd acolo urme adînci, stau şi mă gîndesc dacă nu cumva noi am mai avut parte de acest mesaj şi cu alte ocazii.  Şi nu pot să nu-mi amintesc de mesajul bisericilor creştine: păcătosule, te-ai născut defect, te-ai născut incomplet, mizerabil şi imperfect, ca să ajungi la starea de perfecţiune trebuie să te mîntuieşti prin noi, să te mîntuieşti contractînd produsele şi serviciile noastre bisericeşti, pune-te în genunchi!
Singura diferenţă între mesajul de ură al bisericii tradiţionale şi între mesajul de ură al bisericii capitaliste este că cel de-al doilea este construit şi perfecţionat cu mijloace ştiinţifice, testate, mijloace actualizate care se pretează la epoca modernă.

  Din ce motiv ar răspîndi cineva acest mesaj mizerabil şi dezgustător, toxic pentru starea psihologică a populaţiei? Ei vor bani, vor să facă bani, iar bani nu poţi face decît dacă îi convingi pe oameni că ei au nevoie de ceva ce tu poţi să le dai, decît dacă oamenii sînt în nevoie. Şi mesajul de ură este metoda prin care nevoia este creată, întreţinută şi crescută, metoda prin care oameni înainte sănătoşi, ajung suferinzi în căutarea leacului.

   Din ce motiv ar vrea cineva să facă bani mult mai mulţi decît îi trebuie pentru un trai decent? În afara utilităţii practice a banilor, banii sînt un simbol in societatea noastră, un simbol al valorii, al aprecierii şi al meritului. Dacă ai bani, atunci înseamnă că ai valoare, cu cît mai mulţi bani, cu atît mai multă valoare. Cei care vor să facă bani peste măsură vor deci să fie apreciaţi, vor să fie respectaţi, vor să fi iubiţi. Şi vor aceste lucruri cu atîta ardoare, deoarece undeva în adîncul minţii lor, ei nu se simt demni de apreciere, nu se simt demni de respect şi nu simt că merită să fie iubiţi, se simt deplorabil. Ei se simt ca nişte creaturi dezgustătoare, mizerabile, incomplete şi defecte; mai mai că ai vrea să afli cum de le-a trăsnit prin cap să gîndească la asemenea idei năstruşnice...ori dacă nu cumva le-ar fi auzit pe undeva pe afară şi sînt victime ale unei anumite ideologii mercantiliste.